מהי פונדקאות? 4 עובדות שכדאי להכיר

לא מעט זוגות חולמים להיות הורים. עבור זוגות רבים החלום מתגשם בצורה ספונטנית וטבעית. אולם, ישנם זוגות שאינם מצליחים להיכנס להריון בצורה טבעית וחווים קשיים רבים בדרך להגשת חלום ההורות שלהם, הכוללים ביצוע טיפולי פוריות שונים ובירורי פוריות. זוגות שלא מצליחים להיכנס להריון, על אף שעברו בירור פוריות וקיבלו טיפולי פוריות, יכולים לבחור כיום בהליך פונדקאות בארץ או בחו"ל.

פונדקאות

אז מהו הליך פונדקאות?

כיום, במציאות מתקדמת מכל הבחינות לרבות מבחינה רפואית, ניתן לערוך פרוצדורות רפואיות חדשניות שיכולות לסייע לזוגות חשוכי ילדים להביא ילדים משלהם לעולם, גם אם לא בדרך המוכרת לכולם והטבעית, הגובלת בהריון ולידה שלהם עצמם.

הליך פונדקאות הוא הליך שמהווה פרוצדורה רפואית. בהליך זה, נוטלים ביציות מהאישה, מפרים אותן עם הזרע של בן הזוג שלה בתנאי מעבדה ולאחר מכן, משתילים עובר ברחמה של אישה אחרת המשמשת כפונדקאית. הפונדקאית נושאת עבור הזוג את ההיריון שלהם שנוטע ברחמה ויולדת בסופו של תהליך ההיריון את הילד שלהם. את יתר העוברים ניתן להקפיא לשימוש חוזר או להשתמש בהן שוב במידה שהעובר הראשון שהוחדר לרחמה של הפונדקאית לא נקלט.

 

כמה דברים שחשוב לדעת לפני הכניסה לתהליך

אם אתם חושבים על הליך פונדקאות, הנה כמה דברים חשובים שכדאי לכם לדעת בטרם אתם בוחרים ללכת על זה.

 

הפונדקאות בארץ

הדבר הבסיסי והחשוב ביותר שאתם בוודאי מעוניינים לדעת הוא כיצד הולך ההליך בישראל. הפונדקאות בארץ מוסדרת בחוק לאישור הסכמים לנשיאת עוברים. במסגרת חוק זה רק בני זוג נשואים יכולים לבצע את ההליך בישראל, תוך שימוש בזרע של הבעל. לגבי הביציות המגבלה היחידה שמוטלת בחוק היא שהביציות לא יהיו של הפונדקאית. כלומר, אם האישה נזקקת לתרומת ביצית מכל סיבה שהיא, עליה לחפש תורמת ביצית להליך שאיננה הפונדקאית.

בהתאם לחוק המדובר, הפונדקאית צריכה להיות לא נשואה, פרט למקרים חריגים וכן, היא חייבת להיות אישה שעברה תהליך של הריון ולידה לפחות פעם אחת ולא יותר מארבע לידות. החוק מגביל את מספר הפעמים שבהן אישה יכולה לשמש כפונדקאית וכן האישה חייבת להיות בת לאותו הדת של ההורים.

 

אישורים

בכדי לקבל אישור לביצוע פונדקאות בישראל יש להגיש בקשה לאישור עקרוני לוועדה, לאתר אם פונדקאית שעומדת בדרישות ולהסדיר מולה את התנאים הכלכליים של התקשרות זאת. לאחר מכן ניתן להגיש לוועדה את הבקשה לאישור ההסכם בין הפונדקאית לבין ההורים. הועדה תקיים דיון לרבות ראיונות אישיים וזאת בכדי שבסופו של הליך היא תעניק את האישור הסופי והזוג יוכל להתחיל בהליך.

במהלך ההיריון, יתבצע מעקב אחר מצבה הבריאותי של הפונדקאית וכן מצבו הבריאותי של העובר.

 

ויש גם אפשרות לבצע את התהליך בחו"ל

הליך פונדקאות בחו"ל מתאים לכל זוג שאיננו עומד במגבלות אשר מטיל החוק בישראל על הליך זה. כמו כן, מדובר על הליך שמתאים עבור זוגות שמעוניינים לקצר תהליכים. ידוע שההליך בישראל אורך זמן רב הרבה יותר מההליך ביעדים שונים בחו"ל.

הליכי פונדקאות בחו"ל משתנים בהתאם למדינה בה בוחרים לבצע את ההליך, אך יחד עם זאת, מרבית המדינות המציעות את ביצוע ההליך אינן מטילות קשיים רבים מדי, הבירוקרטיה בהן פחות מורכבת והיצע הפונדקאיות הינו גדול הרבה יותר מזה שבישראל.

 

כיצד נתפסת פונדקאות בחו"ל מבחינת הרשויות בישראל?

במצב בו הילד נולד בחו"ל ואין לו תעודת זהות ישראלית עדיין, יש הליך מסודר במסגרתו ניתן להנפיק לו דרכון ישראלי.

בכדי להנפיק את התעודה יש לבצע בדיקה להתאמת מטען גנטי בין התינוק לבין אחד מבני הזוג, שמהווה אזרח ישראלי וזאת בכדי להוכיח זיקה גנטית בין אזרח ישראלי לתינוק שיוצר על פי החוק קשר בין התינוק למדינת ישראל. בישראל יש צורך לגשת לבית המשפט לצורך קבלת צו המאפשר לבצע את הבדיקה.

הליך פונדקאות הוא הליך מורכב. אם אתם בוחרים לבצע אותו בחו"ל, חשוב מאוד שתבחרו בחברה שתלווה אתכם בהליך בצורה הטובה ביותר, מבחינה בירוקרטית טכנית, רגשית ונפשית.

לייעוץ ראשוני ללא עלות - חייגו: 077-996-9272 - או השאירו פרטים: