חוק הפונדקאות בישראל – המדריך המלא

זוגות רבים שאינם מצליחים להרות באופן טבעי וכן, לא הצליחו להרות גם לאחר מספר טיפולי הפריה חוץ גופית, יכולים לבחור להביא ילד משלהם על ידי פונדקאות. מדובר על הליך אשר בו אישה שנבחרת להיות פונדקאית של הזוג, נושאת עובר שלהם ברחמה עד לאחר הלידה ולאחריה, היא מוסרת את התינוק להוריו. בישראל כיום, לא כל זוג יכול לבחור בפונדקאות בכדי להביא ילד לעולם וכן, כל זוג שמעוניין לעשות זאת נדרש לעבור תהליך בירוקרטי ארוך הכולל בין היתר חתימה על הסכמים נשיאת עוברים. אם אתם חושבים על פונדקאות בשל סיבות שונות ואתם תוהים מה הדבר ידרוש מכם, כדאי מאוד שתכירו ראשית כל את החוק המדובר.

חוק

חוק הסכמים לנשיאת עוברים- מה צריך לדעת?

חוק הסכמים לנשיאת עוברים התשנ"ו- 1996, עוסק בהסכם בין הורים מיועדים לבין אם נושאת הקרויה: פונדקאית. לפי הסכם זה, האם הנושאת מסכימה להתעבר באופן של השתלת ביצית מופרית בזרע האב המיועד, לשאת את ההיריון עבור ההורים המיועדים ולמסור להם את היילוד לאחר הלידה.

מדובר על חוק הרלוונטי לזוגות נשואים או כאלה שידועים בציבור, כאשר האישה המצויה בגיל הפוריות איננה יכולה להתעבר או לשאת הריון מכיוון שהדבר עלול לסכן באופן משמעותי את הבריאות שלה. הזרע במסגרת ההפריה החוץ גופית הוא של האב והביצית היא של האם. אם יש צורך בתרומת ביצית בהליך, אסור לאם הנושאת לתרום את הביצית.

 

מהו תיקון מס 2 לחוק הסכמים לנשיאת עוברים התשע"ח 2018?

ב27/10/2018 נכנס לתוקף תיקון מספר 2 לחוק הסכמים לנשיאת עוברים, כאשר עיקרון התיקון אומר כי גם אם מיועדת יחידה ללא בן זוג, יכולה לבחור בהליך פונדקאות בתנאי שיעשה שימוש בביצית שלה. חשוב לדעת שתהליך פונדקאות באופן כללי כולל עד שישה ניסיונות הפריה, כאשר הפונדקאית הנבחרת איננה יכולה להתחיל אותו אם עברה יותר מארבע לידות. כל אם נושאת יכולה לעבור שלושה תהליכי פונדקאות, אך לא יותר משתי לידות.

 

מהי הועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים?

בכדי שהסכם פונדקאות יצא לפעול, עליו לבור לאישור בפני הוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים שתבדוק את ההתאמה הפיזית והנפשית של כל המעורבים בתהליך. הועדה תבחן את כל המסמכים שיוגשו לה, תשוחח עם הצדדים להסכים בהתאם לנדרש ולאחר מכן, בהתאם לשיקול דעתה תחליט האם היא מעוניינת לקבל חומר נוסף הוא לשמוע את חוות דעתו של אדם נוסף. לאחר מכן, הועדה מאשרת או לא מאשרת את ההסכם לנשיאת העוברים וזאת לאחר שהיא משקללת ובוחנת את כלל הנתונים השונים.

חברי הועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים פועלים מתוקף חוק ההסכמים. הרכב הועדה כולל: שני רופאים בעלי תואר מומחה ביילוד וגניקולוגיה, רופא בעל תואר מומחה ברפואה פנימית, עובד סוציאלי, פסיכולוג קליני, נציג ציבור שהוא משפטן, איש דת המקובל על שני הצדדים בהסכם.

אם לאחר שוועדה אישרה הסכם לנשיאת עוברים חל שינוי מהותי כלשהו בנסיבות, בעובדות או בתנאים ששימשו בסיס להחלטתה היא רשאית לשוב ולדון באישור שהיא נתנה.

לאחר שוועדה נותנת את ההסכם הרלוונטי, הזוג והפונדקאית הנבחרת יכולים לחתום על ההסכם המיועד ולצאת לדרך.

 

למי מתאים הליך פונדקאות?

בישראל הפונדקאות מותרת כיום לזוגות נשואים  הטרוסקסואלים או ידועים בציבור וכן בהתאם לתיקון מספר 2 לחוק הסכמים לנשיאת עוברים גם לאם יחידנית, כל עוד נעשה שימוש בביצית שלה וזאת כמובן  במידה ויש  בעיה רפואית העומדת על הפרק שמונעת מהאם לשאת בבטחה את ההיריון או שהם לא מצליחים להרות באמצעות טיפולים בשל בעיה אצל אחד מבני הזוג.  זוגות חד מיניים יכולים כיום לבחור בשירותי פונדקאות בחוץ לארץ בלבד. גם זוגות רגילים שיכולים לקבל אישור לפונדקאות בישראל, יכולים לבחור לעבור את ההליך בחו"ל שכן, לא פעם מדובר על תהליך קצר יותר הכרוך בפחות בירוקרטיה.

הליך פונדקאות הוא דבר חשוב מאוד שיכול לסייע לזוגות רבים להגשים חלום ולהפוך להורים. יחד עם זאת, חשוב להכיר ולהבין את כל מה שנוגע לתהליך המדובר, לרבות מי יכול לבחור בו כיום בישראל ומי לא יכול וכן, להכיר את האלטרנטיבות במידה ולא מאושרת פונדקאות בישראל.

לייעוץ ראשוני ללא עלות - חייגו: 077-996-9272 - או השאירו פרטים: