טיפול מיקרומניפולציה: היתרונות והבעיות יחד

טיפולי פוריות הם דבר נפוץ בימינו, בעיקר בעידן הנוכחי בו המודעות לקושי בהבאת ילדים לעולם, היא הרבה יותר גדולה. עם השנים סוגי הטיפולים התרחבו וכך גם השיטות השונות, ואחת משיטות ההפריה המוכרות והמוצלחות כיום, היא מיקרומניפולציה. אז כמה ההליך מורכב? ומדוע מומלץ לבחור דווקא בשיטה זו? הבאנו לכם כאן במאמר, את כל מה שאתם חייבים לדעת. 

מהו תהליך מיקרומניפולציה?

טיפול המיקרומניפולציה (ICSI – Intra Cytoplasmic Sperm Injection), הינו הליך הפרייה מלאכותית הנעשה במעבדה ובו מתבצעת הזרקה של תא בודד ישירות לתוך ביצית אשר נשאבה מהאישה, זאת באמצעות מיקרוסקופ ומכשור מיוחד. תהליך זה דומה מאוד לתהליך הפריה חוץ גופית, כאשר ההבדל היחיד הוא רק בשלב הפרית הביצית עצמה. 

בשלב הראשוני של התהליך, האישה מקבלת תרופות בהתאמה אישית להגברת ההורמונים בגופה, אשר היא צריכה להזריק לעצמה. בעצם עם הזרקת התרופות, נוצר גירוי בשחלות, מה שגורם לייצור זקיקים נוספים שבתוכם נמצאות הביציות. לאחר מכן, האישה מקבלת תרופה נוספת שתפקידה לסייע בהבשלה של אותן ביציות, לקראת שלב השאיבה.  

במקביל להליך שהאישה עוברת, על הגבר להפקיע זרע בכלי מיוחד כאשר תאי הזרע שלו יעברו לאחר מכן תהליך השבחה במעבדה. המטרה היא לאתר את תאי הזרע הטובים והמשובחים ביותר, אומנם ישנם מקרים בהם קיימת בעיה בתאי הזרע ויש צורך בשאיבה של תאים נוספים ישירות מהאשכים, או בדיקת ביופסיה למציאת תאי זרע טובים. 

השלב האחרון והמיוחד, אשר הופך את טיפול המיקרומניפולציה למהפכני והרבה יותר אפקטיבי, הוא השלב בו מתבצעת ההחדרה של הזרע ישירות לביצית במעבדה מיוחדת. באמצעות צינורית זכוכית דקה, הזרע מוחדר ישירות לביצית ועובר את שכבת ההגנה שלה, ובכך ניתן להבטיח אחוזי הצלחה גבוהים יותר משמעותי בתהליך.

למי זה מתאים?

יש נטייה להסיק כי רוב בעיות הפוריות יגיעו מצד האישה, זאת מכיוון שהיא זו שצריכה להרות וגופה צריך להיות חזק ותקין מספיק בכמה היבטים עבור הריון בריא. אך חשוב להעלות את המודעות לכך, שישנם גם בעיות פוריות שונות אשר יכולות להגיע גם מצד הגבר, ובמקרה הזה, טיפול המיקרומניפולציה הוא המתאים והיעיל ביותר, אך קיימים כמה קריטריונים לקבלת אישור להליך זה. 

  • מדדי הזרע היו תקינים ובוצעו כמה הליכי הפריה חוץ גופית, אך הם לא צלחו.
  • אי פריון מצד הגבר, בעיות תקינות שעלו מבדיקת תאי הזרע ובספירת הזרע.
  • בוצעו כמה הליכי הזרעה תוך רחמית ללא הצלחה.

5 בעיות אפשריות בטיפול ICSI :

קיימים יתרונות רבים לטיפול המיקרומניפולציה, כיום הוא נחשב לטיפול הנפוץ ביותר והמצליח כאשר זוגות מגיעים למצב בו הם ניסו טיפולי הפריה רבים ללא הצלחה. זוגות רבים אשר לא היו פוריים כלל ושנים של טיפולים לא סייעו, הצליחו להגשים את חלומם בזכות שיטת הטיפול היוצאת דופן הזו. 

עם זאת כמו בכל דבר, ישנם גם סיכונים אפשריים בביצוע התהליך. למרות ההצלחה המסחררת של הטיפול, ותוצאות מדהימות של טיפולים שצלחו עם לידות של תינוקות בריאים, עלו כמה חסרונות וסכנות בטיפולי ה-ICSI אשר נחקרו ודרשו מעקב של מומחים בתחום. 

  1. בעיה בחלוקת התא – מדובר בתהליך רגיש ומורכב מאוד, לכן קיים חשש מנזקים אפשריים בביצית עצמה, מה שיכול לפגוע בכישורי חלוקת הכרומוזומים ולהוביל לבעיה בחלוקת התא. 
  2. אופן ביצוע ההליך – ישנה סכנה אפשרית בבחירת אזור ההזרקה לביצית, מה שעלול להוביל לפגיעה ישירה בכישור וחדירת מזהמים ביוכימיים. במסגרת הטיפול והפריה זו, התגלו גם מקרים של מומים בלידה והפרעות כרומוזומליות
  3. אי תקינות הזרע והביצית – יש לקחת בחשבון את האפשרות, שגם לאחר השבחת זרע ועבודה של רופאים מומחים, לא תמיד אפשר להיות בטוחים כי הביצית או הזרע הם אכן תקינים לחלוטין, ישנם היבטים נוספים שיכולים גם כן להשפיע על תהליך ההפריה.
  4. פגם גנטי – בשונה מטיפולי הפריה אחרים, בטיפול מיקרומניפולציה אין את האפשרות לשלול החדרה של זרע עם פגם גנטי. גם כאן חשוב להדגיש, כי לא ניתן להוכיח שטיפולי ה-ICSI הם הגורם למומים ולא מאפיינים גנטיים של הזוגות. 
  5. ביחס לאוכלוסייה הכללית – ישנם כמה דברים המתלווים לסיכונים בעת הריון לזוגות אשר סובלים מאי פריון. אם זה גיל האישה, לאחר שנים של ניסיונות וטיפולים רוב הנשים כבר לא צעירות כל כך, אם זה הרגלי תזונה ועישון ולפעמים אף לא דבר מהדוגמאות. אלו דברים אשר משפיעים על לידה מוקדמת מהרגיל ומשקל נמוך של העובר. 

ניתן להבחין כי שיטת טיפול מיקרומניפולציה, דומה מאוד לכל טיפולי ההפריה החוץ גופית, אך עם כמה שינויים אשר הופכים את הטיפול הזה ספציפית למוצלח הרבה יותר. חשוב שתכירו בכל היתרונות והסכנות של כל טיפול, כך שתוכלו לבחור את הטוב ביותר עבורכם. כמובן שהחשש הוא מובן וברור, אך תזכרו כי החלום הוא לא רחוק והאפשרויות הן לא נגמרות – צרו קשר עם "הזכות להורות", צוות המומחים שלנו ישמח לסייע לכם בכל שאלה. 

לייעוץ ראשוני ללא עלות - חייגו: 077-996-9272 - או השאירו פרטים: