הסכם לנשיאת עוברים: על החוק, הוועדה המאשרת ועוד

הליך פונדקאות הוא הליך הכולל בו מספר שלבים. מדובר על הליך מורכב באופן יחסי ובייחוד כאשר הוא מתבצע בישראל. על מנת לקבל אישור הליך בישראל יש לעמוד בתנאי סף הנוגעים להורים. אי עמידה בתנאי הסף הללו שוללת מההורים את האפשרות לבצע הליך פונדקאות בישראל. זוגות רבים אשר אינם מקבלים אישור לבצע הליך פונדקאות בישראל, בוחרים לבצע אותו במדינות מחוץ לישראל אשר ידוע שנוח וזול באופן יחסי לבצע את ההליך בהן.

אישה בהריון נושאת עובר

הסכם לנשיאת עוברים – במה מדובר?

הליך פונדקאות רלוונטי עבור כל זוג אשר מעוניין להביא ילד לעולם בשיטת הפונדקאות שכן, איננו יכול להביא ילד לעולם בצורה טבעית. בישראל, הליך פונדקאות מאושר רק להורים העומדים בחוק להסכם לנשיאת עוברים.

החוק בישראל מאפשר רק לנשים בגיל הפוריות, שאינן מצליחות להתעבר באופן טבעי או לשאת הריון לבחור בהליך פונדקאות. כמו כן, החוק רלוונטי עבור נשים שהריון יכול לסכן את בריאותן. בהתאם לחוק זה, הזרע אשר משמש להפריה חוץ גופית חייב להיות של האב המיועד והביצית חייבת להיות של האדם המיועדת. אם הזוג זקוקים לתרומת ביצית, האם הפונדקאית לא תתאפשר לתרום להורים את הביצית שלה.

בכדי שהזוג שמעוניין בהליך פונדקאות בישראל יקבל אישור לעבור את ההליך, עליו לחתום על הסכם לנשיאת עוברים שמעיד על כך שהם עומדים במספר תנאים: ראשית כל, עליהם להיות בני זוג או אישה ללא בן זוג. כמו כן, גיל האם המיועדת לא יהיה יותר מ52 שנים, הזרע המשמש להפריה יהיה רק של האב המיועד, ההסכם יחתם מתוך רצון חופשי, הזוג ידרשו להביא חוות דעת של רופא מומחה המעידה על התאמתם להליך זה וכן הערכה מטעם פסיכולוג המעידה על התאמה להליך. בנוסף לכך, על הזוג להביא אישור כי האם המיועדת איננה יכולה להיכנס להריון, לשאת הריון או שהריון מסכן את בריאותה באופן משמעותי. בנוסף לכך, על הזוג להצהיר כי הוא קיבל ייעוץ מקצועי בתחום ומידע אודות בדיקת אופציות נוספות כגון: אימוץ וכן, הוא חתם על הסכם ויתור סודיות רפואית.

 

מהי הוועדה המאשרת?

וועדת האישורים מטעם משרד הבריאות מהווה את הגוף אשר אחראי על תחום הפונדקאות בישראל. כיום החוק בישראל איננו מאפשר ליחידניים או לזוגות חד מיניים לעבור את ההליך בישראל. זוגות אשר עומדים בתנאי הסף של הסכם נשיאת עוברים בהתאם לחוק, נדרשים להגיע לוועדת האישורים מטעם משרד הבריאות, בכדי לקבל אישור ראשוני להליך פונדקאות בישראל. לאחר קבלת האישור הראשוני בני הזוג ידרשו לאתר את הפונדקאית הרלוונטית להם דרך חברה המציעה שירות איתור פונדקאיות או באופן עצמאי.

לאחר שהזוג יאתר פונדקאית, הוא יידרש להגיש שוב לוועדה מסמכים רלוונטיים. הועדה תדון במסמכים ותאשר את הליך הפונדקאות באופן סופי במידה והזוג עומד בכל התנאים הרלוונטיים וכן, במידה שהפונדקאית עומדת בכל התנאים הרלוונטיים בישראל.

הליך פונדקאות בישראל הוא הליך מורכב מאוד מבחינה בירוקרטית. לא פעם הוא מתיש את הזוג אשר מעוניינים לבצע אותו. מעבר לכך, זמן ההמתנה לפונדקאית בישראל הינו ארוך שכן, אין מספיק פונדקאיות. בשל הסיבות הללו ובשל העובדה שישנם לא מעט זוגות שאינם עומדים בתנאים שמציב החוק הנוגע להסכם לנשיאת עוברים, זוגות רבים מחפשים אלטרנטיבה להליך הפונדקאות בישראל.

פונדקאות בחו"ל ובפרט פונדקאות באוקראינה מהווה כיום אופציה טובה מאוד עבור זוגות המעוניינים לבצע הליך פונדקאות אך אינם מקבלים אישור להליך זה בישראל. מדובר על הליך שיכול להיות קל יותר, מהיר יותר וזול יותר ולכן, בהחלט כדאי לשקול אותו כאשר בוחרים לבצע הליך פונדקאות.

הזכות להורות הסכם לנשיאת עוברים: על החוק, הוועדה המאשרת ועוד - הזכות להורות

לייעוץ ראשוני ללא עלות - חייגו: 077-996-9272 - או השאירו פרטים: