מהי הפריה חוץ גופית ומה כולל התהליך?

לא מעט זוגות שאינם מצליחים להיכנס להריון כיום, מופנים לרופא פוריות, אשר מייעץ להם לעבור הפריה חוץ גופית בשלב כלשהו. הפריה חוץ גופית היא טכניקה ליצירת הריון אצל אישה שאיננה מצליחה להרות באופן טבעי. מדובר על טכניקה שמבוצעת משנת 1978, כאשר היא מבוצעת בעיקר כאשר אי הפריון נובע מחסימה מכנית של החצוצרות, אך לא רק. במאמר הבא ריכזנו לכם את כל המידע שחשוב לדעת על הפריה חוץ גופית ב2021.

דוגמא להפריה חוץ גופית

מהי הפריה חוץ גופית?

הפריה חוץ גופית הינה אחד מסוגי טיפולי פוריות המוצעים לאישה שאין באפשרות להרות באופן טבעי. יומלץ לזוגות להיעזר בטכניקה המדוברת רק לאחר שעברו בירור על ידי רופא פוריות הכולל בדיקות שונות שיבצעו הגבר והאישה.

מדובר בהליך שמשמש כאופציה אחרונה לאחר שכל הטיפולים האחרים ניסו ולא הצליחו או קימת בעיה חמורה ואין אפשרות לבצע טיפולים אחרים .

מדובר בהפריה של תא ביצית על ידי תא זרע מחוץ לרחם האישה כלומר הפריה מתבצעת בתנאי מעבדה. כשהזקיק מגיע לגודל של 17 מ"מ ויותר, נותנים לאישה תרופה שגורמת להבשלה סופית של הביצית.

בדיקות שצריך לעבור לפני ביצוע ההליך

לפני שבני הזוג יופנו על ידי רופא הפוריות שלהם להליך הפריה חוץ גופית, הם ידרשו לעבור בדיקות שונות שהמטרה שלהן תהיה לברר מהי הסיבה לאי הפריון. הבירור יכלול בדיקת זרע ובדיקות דם לבירור הימצאותם של וירוסים שונים בדם של בן הזוג ועבור בת הזוג יערכו בדיקות שונות כגון: בדיקת דם לבירור פרופיל הורמונלי ולבירור הימצאות וירוסים שונים בדם, בדיקת אולטרסאונד לרחם, צילום רחם, משטח פאפ ועוד.

מה כולל התהליך?

במחזור הטבעי של האישה מדי חודש מבשיל זקיק אחד בלבד שמכיל ביצית בשלה. בתהליך הפריה חוץ גופית יש צורך לעודד את גוף האישה ליצור יותר ביציות בחודש על מנת שתהיה אפשרות לשאוב אותן, להפרות אותן ולהגדיל את הסיכויים להיקלטות הריון. האישה תקבל תרופות הורמונליות שיגרמו ליותר זקיקים להבשיל וכתוצאה מכך לשאיבת יותר ביציות ולהשגת יותר עוברים שניתן להשתיל. את סוג הטיפול יקבע רופא הפוריות.

כאשר הזקיקים יגיעו לגודל הרצוי שהוא 17 מ"מ ויותר וכאשר בדיקת הדם מצביעה על כך שרמת האסטרוגן הוא במידה המתאימה, נותנים לאישה תרופה שגורמת להבשלת הביצית בזקיק. במסגרת ההכנות להפריה חוץ גופית האישה תקבל תרופות שונות כאשר כל התרופות ניתנות בהזרקה תת עורית. את התרופות יכולה המטופלת להזריק לעצמה או שהיא יכולה לתת לבן הזוג שלה להזריק ל אותם.

כאשר הביציות מוכנות ובתום תהליך ההכנה, יש לשאוב את הביציות. שאיבת הביציות נעשית בחדר ניתוח בהרדמה כללית. בכדי לשאוב את הביציות יש להחדיר מחט לשחלות ולכוון אותה באמצעות אולטרסאונד דרך דופן הנרתיק היישר אל השחלה. כאשר המחט מגיעה לשחלה דוקרים באמצעותה את הזקיקים אחד אחרי השנים ושואבים את הביציות עם הנוזל שבזקיקים.

הנוזל שנשאב מועבר למבנה והיא נשלחת למעבדה. במעבדה מוציאים את הביציות מתוך הנוזל, בודקים אותן באמצעות מיקרוסקופ בכדי לקבוע את מידת הבשלות שלהן. בסופו של דבר מספר הביציות שיתקבלו יהיה בהתאם לתגובת השחלות לטיפול התרופתי שהאישה קיבלה.

ביום שבו נשאבות הביציות מהשחלות מתבקש בן זוגה של האישה לתת זרע לכלי סטרילי באמצעות אוננות. הביציות שנבחרו יופרו על ידי הזרע של בן הזוג באמצעות אחת משתי שיטות: בתהליך הרגיל שבו מוסיפים לביצית בתוך צלוחית עם נוזל מיוחד כ100 אלף תאי זרע, או במקרה שבו לגבר אין מספיק זרעים, משתמשים בטכניקה הקרויה: מיקרומניפולציה שבה מחדירים לכל ביצית תא זרע אחת. הפעולה מתבצעת באמצעות טכנולוגיה מיוחדת ותחת מיקרוסקופ.

לאחר 24 שעות מרגע שהופרו הביציות בודקים אם התקיימה הפריה. אם התקיימה הפריה מחכים עוד 24 שעות ואז בודקים אם התקבל עובר בין ארבעה תאים. לאחר 24 שעות נוספות בודקים אם לעובר יש כבר שמונה תאים. לאחר יומיים נוספים שהעובר כבר כולל עשרות תאים, ניתן להשתיל אותו ברחם האישה.

 

האם יש סיכונים בהפריה חוץ גופית?

להפריה חוץ גופית עלולים להיות סיבוכים שונים אך הם נדירים מאוד. הסיבוכים עלולים להיות מהחדרת המחט כגון: זיהום או דימום תוך בטני, סיכוני הרדמה וכן, סיכונים בשל התרופות ההורמונליות שניתנות במסגרת טיפולי הפריה חוץ גופית שהם: גירוי יתר של השחלות שבמקרה קל בא לידי ביטוי בשחלות מוגדלות ובהפרשת מעט שתן, בצבירת נוזלים בחלל הבטן ובכאבי בטן ובמקרים קשים בבחילות, הקאות ואף בקשיי נשימה שעלולים לסכן את חיי האישה.

רוב ההריונות שנוצרו מהפריה חוץ גופית הם הריונות תקינים המסתיימים בלידת תינוק בריא. מדובר על תהליך שיכול לסייע לבני זוג שאינם מצליחים להיכנס להריון באופן טבעי להגשים את חלום ההורות שלהם למרות זאת.

הזכות להורות מהי הפריה חוץ גופית ומה כולל התהליך? - הזכות להורות

לייעוץ ראשוני ללא עלות - חייגו: 077-996-9272 - או השאירו פרטים: